WSO

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZESPOŁU SZKÓŁ W TRZEBUSCE

(PEŁNA WERSJA DOKUMENTU JEST DOSTĘPNA W SEKRETARIACIE SZKOŁY)

§2.

Ocenianie uczniów

  1. Oceny są jawne dla uczniów jak i dla rodziców.
  2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
  3. Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela, nie jest karą ani nagrodą.
  4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice mają prawo otrzymać do wglądu na terenie szkoły w obecności nauczyciela, który oceniał prace.
  5. Ocenianie ucznia z religii odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.
  6. W ocenianiu obowiązują zasady:

1) zasada jawności ocen zarówno dla ucznia jak jego rodziców (opiekunów prawnych),

2) zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie; ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych,

3) zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie,

4) zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu,

5) zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć  zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen,

6) zasada otwartości – wewnątrzszkolne ocenianie podlega weryfikacji i modyfikacji

w oparciu o okresową ewaluację.

  1. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie pisemnej opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  3. Nauczyciel jest obowiązany równomiernie w trakcie półrocza zaplanować sposoby i formy oceniania oraz systematycznie oceniać postępy uczniów w nauce.
  4. W klasach I – III podsumowanie wyników nauczania dokonywane jest przynajmniej dwa razy w półroczu.
  5. Uczniowie nieobecni z powodów usprawiedliwionych na sprawdzianie mogą ubiegać się o możliwość pisania sprawdzianu w terminie ustalonym przez nauczyciela.
  6. Nauczyciel przechowuje prace klasowe uczniów do końca roku szkolnego.
  7. Uczniowi, który uzyskał cząstkową ocenę niedostateczną, przysługuje prawo do jej poprawy w terminie ustalonym z nauczycielem.
  8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przy-padku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
  9. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i informatyki.
  10. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych czy informatyki podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestnictwa w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
  11. W przypadku zwolnienia ucznia z ww. zajęć na okres uniemożliwiający jego sklasyfikowanie, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, „zwolniona”.
  12. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.
  13. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

§4.

Oceny z zajęć edukacyjnych

  1. Kontrola postępów ucznia powinna umożliwić poznanie, czy i ile uczeń pamięta, rozumie, umie i potrafi, czy nastąpił przyrost wiedzy i umiejętności.
  2. Formami kontroli postępów ucznia w Zespole Szkół są:
  • pytania zadawane uczniom w czasie lekcji,
  • polecenia dawane uczniom,
  • wypracowania, dyktanda, zadania, prace klasowe,
  • sprawdziany nauczycielskie bądź wystandaryzowane testy osiągnięć szkolnych,
  • obserwowanie uczniów w czasie zajęć dydaktycznych,
  • szacowanie i wartościowanie wytworów pracy domowej uczniów,
  • analiza notatek sporządzonych w zeszytach przedmiotowych,
  • inne formy kontroli ustalone każdorazowo przez nauczyciela z uczniami danej klasy.
  1. Wszystkie sprawdziany wiadomości i umiejętności, lekcje powtórzeniowe, zadania klasowe, badania wyników nauczania wymagają powiadomienia uczniów z tygodniowym wyprzedzeniem oraz zapisania w terminarzu w dzienniku elektronicznym.
  2. Oceny ze sprawdzianów wiadomości i umiejętności, zadań klasowych oraz badań wyników nauczania należy zaznaczać w dzienniku elektronicznym kolorem czerwonym.
  3. Poszczególni nauczyciele samodzielnie określają formy, częstotliwość oraz narzędzia i zasady sprawdzania postępów ucznia, a także systematyczne informują o nich uczniów.
  4. Ilość sprawdzianów nie może być większa niż:
  • 1 dziennie,
  • 3 tygodniowo.
  1. Bieżące sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia może być realizowane w formie pisemnej, ustnej, ćwiczeń itp. i nie wymaga uprzedzenia ucznia o terminie przeprowadzania.
  2. Ustala się następujące nieprzekraczalne terminy oceniania prac pisemnych uczniów:

1) z   języka  polskiego                                     – 2 tygodnie

2)  z   pozostałych przedmiotów nauczania        – 1 tydzień

  1. Wszyscy nauczyciele zobowiązani są do sprawdzania pisemnych prac uczniów pod względem ortografii.
  2. Z przedmiotów nauczania poza językiem polskim i językami obcymi, błędy ortograficzne w pracach pisemnych ucznia pisanych w szkole, nie powinny mieć wpływu na ocenę dalszej pracy.
  3. Ustala się minimalną liczbę ocen cząstkowych dla ucznia w okresie z obowiązkowych przedmiotów nauczania na równą tygodniowej liczbie godzin dydaktycznych z danego przedmiotu powiększoną o dwa (2).
  4. Każdy uczeń ma prawo do ponownego pisania sprawdzianu wiadomości, poza badaniem wyników ucznia, w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu.
  5. Ponowne pisanie sprawdzianu przez ucznia zobowiązuje nauczyciela do wystawienia oceny bez względu na jej wysokość.
  6. Wystawiona ocena z ponownego pisania sprawdzianu nie unieważnia oceny wystawionej poprzednio.
  7. W klasach I – III oceną klasyfikacyjną śródroczną i roczną jest ocena opisowa. Ocena odzwierciedla poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się.
  8. Bieżące ocenianie ucznia w klasach I – III dokonywane jest oceną cyfrową według niżej wymienionej skali sześciostopniowej (1 – 6):
    1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

– posiada wiadomości odpowiadające pełnym wymaganiom programowym dla

danego poziomu nauczania,

– twórczo i samodzielnie rozwija uzdolnienia i zainteresowania,

– rozwiązuje samodzielnie złożone zadania i nietypowe problemy.

  1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,

– przejawia inwencję własną,

– rozwiązuje samodzielnie zadania i problemy, popełnia sporadycznie błędy.

  1. c) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,

– samodzielnie rozwiązuje proste zadania i problemy,

– zdarza mu się popełniać błędy.

  1. d) Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,

–  samodzielnie rozwiązuje proste zadania i problemy,

– podczas pracy potrzebuje pomocy nauczyciela,

– często popełnia błędy.

  1. e) Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,

– rozwiązuje z pomocą nauczyciela proste zadania i problemy.

  1. f) Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

– nie opanował wiadomości i umiejętności z danego obszaru edukacji,

– nie potrafi samodzielnie rozwiązać najprostszych zadań i problemów.

  1. Ocena cyfrowa wspomaga ocenianie opisowe. Pozwala na bieżące ocenianie postępów ucznia. Umożliwia analizę osiągnięć edukacyjnych na poziomie klasy. Daje uczniowi informację o rezultatach jego pracy, motywuje do wysiłku. Ocenianie cyfrowe występuje w formie słownej lub pisemnej w zeszycie ucznia lub karcie pracy, w skali sześcio-stopniowej (1–6) w dzienniku.
  2. Ocenianie w klasach IV-VIII.

Uczniowie klas IV – VIII oceniani są w sześciostopniowej skali cyfrowej:

  1. stopień celujący (cel) 6
  2. stopień bardzo dobry (bdb) 5
  3. stopień dobry (db) 4
  4. stopień dostateczny (dst) 3
  5. stopień dopuszczający (dop) 2
  6. stopień niedostateczny (ndst) 1

W przypadku wystawienia bieżących ocen cząstkowych można dodatkowo wpisywać obok      ocen znaki „+” oraz „np.” (uczeń nieprzygotowany). Przewiduje się również stawianie samych plusów lub minusów – szczegółowe kryteria określają przedmiotowe sposoby oceniania.

  1. Kryteria oceny osiągnięć dydaktycznych ucznia:
  2. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

– rozwiązuje samodzielnie złożone i trudne problemy gwarantujące pełne opanowanie podstawy programowej,

– podejmuje działania z własnej inicjatywy wynikające z indywidualnych zainteresowań.

  1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,

– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,

– potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

  1. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: opanował poziom wymagań dopełniających, czyli:

– poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności,

– rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne

  1. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań

podstawowych, czyli:

– opanował wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie;

  1. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań koniecznych, czyli:

opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające świadome korzystanie z lekcji,

– rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne o elementarnym stopniu trudności;

  1. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował poziomu wymagań

koniecznych.

  1. Prace pisemne uczniów kl. IV – VIII mogą być oceniane w skali procentowej.
  2. Dopuszcza się ocenianie prac pisemnych w systemie punktowym, który należy przed wpisaniem oceny do dziennika zamienić na obowiązującą skalę ocen, stosując następujące przeliczniki procentowe ogólnej liczby punktów możliwych do zdobycia:

0-19% pkt.    – niedostateczny  (1)

20-29% pkt. – plus niedostateczny  (+1)

30-39% pkt.  – dopuszczający  (2)

40-49% pkt. – plus dopuszczający  (+2)

50-59 % pkt. – dostateczny  (3)

60-69% pkt. – plus dostateczny  (+3)

70-79% pkt. – dobry (4)

80-89%pkt.   – plus dobry  (+4)

90-94% pkt. – bardzo dobry  (5)

95-99% pkt. – plus bardzo bobry  (+5)

100% pkt.      – celujący (6)

  1. Oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.

 §5.

Kryteria ocen zachowania uczniów

  1. Półroczną i końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca, biorąc pod uwagę:
    • samoocenę ucznia – w oparciu o kartę samooceny;
    • opinię o uczniu wyrażoną przez nauczycieli uczących w danej klasie;
    • opinię klasy.
  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
    • nieobecne godziny usprawiedliwione;
    • wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
    • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    • dbałość o honor i tradycje szkoły;
    • dbałość o piękno mowy ojczystej;
    • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
    • okazywanie szacunku innym osobom.
  1. W przypadku przekroczenia progów godzin nieusprawiedliwionych ocena może zostać podniesiona najwyżej o jeden stopień, jeżeli uczeń spełnia co najmniej jeden punkt wymieniony w kryteriach na podwyższoną ocenę z zachowania.
  2. Uczniowi, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
  3. O planowanej ocenie wychowawca powiadamia ucznia najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
  4. Końcoworoczna ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać postawę ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
  5. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę bardzo dobrą. To uczeń, który:
    • jest wzorem systematyczności, punktualności i sumienności;
    • rozwija swoje zainteresowania co przejawia się uczestnictwem w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach sportowych lub innych formach aktywności na terenie szkoły i poza nią;
    • stanowi wzór kulturalnego zachowania;
    • nie ma godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień (nie uwzględnia się spóźnień wynikających ze zdarzeń losowych);
    • jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżnia się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą; podejmuje aktywne działania zmierzające do pomocy innym;
    • jest wolontariuszem;
    • działa w organizacjach młodzieżowych, np. harcerstwie;
    • rozwija tradycje szkoły.
  1. Jeżeli uczeń wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę dobrą, może uzyskać ocenę bardzo dobrą Otrzymuje ją uczeń, który dodatkowo:
    • przestrzega wszystkich zasad regulaminu szkolnego;
    • nieobecności ma usprawiedliwione w terminie;
    • liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 5 godzin lekcyjnych;
    • nie spóźnia się na zajęcia;
    • cechuje go nienaganna kultura osobista w zachowaniu i kultura słowa;
    • jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego, wyróżniając się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą;
    • godnie reprezentuje szkołę, troszczy się o jej dobre imię i opinię;
    • jest rzetelny, zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, szlachetny, koleżeński, życzliwy, wrażliwy, chętny do pomocy, tolerancyjny, szanuje innych, nie jest obojętny na zło;
    • jego postawa jest godna naśladowania.
  1. Ocenę dobrą zachowania uzyskuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki na ocenę poprawną, a dodatkowo:
    • rzetelnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
    • systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne;
    • liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 10 godzin lekcyjnych;
    • włącza się w życie klasy i szkoły, jednak często nie jest to działanie z jego inicjatywy;
    • wyróżnia się kulturą osobistą, właściwą postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
    • jest życzliwy i uczynny w stosunku do kolegów;
    • nosi stosowny do miejsca strój i jego sposób ubierania nie budzi żadnych zastrzeżeń;
    • nie ulega nałogom i nie używa środków odurzających.
  1. Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, jeśli:
    • ma pozytywny stosunek do nauki;
    • wypełnia podstawowe obowiązki szkolne;
    • na ogół dobrze wywiązuje się ze swoich zadań;
    • liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 20 godzin lekcyjnych;
    • nie wagaruje, w zasadzie nie ma pojedynczych godzin nieusprawiedliwionych, zwłaszcza z tych samych przedmiotów;
    • sporadycznie spóźnia się na zajęcia;
    • nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły lub czyni to niechętnie, tylko na wyraźne polecenie nauczyciela;
    • nie narusza bezpieczeństwa sieci komputerowych;
    • poprawnie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów;
    • szanuje mienie szkolne, społeczne i mienie kolegów (naprawia szkody materialne wyrządzone na skutek nieprzestrzegania regulaminu ucznia);
    • nie jest arogancki i wulgarny w słowach i uczynkach wobec innych członków społeczności szkolnej, jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń;
    • wykazuje najczęściej obojętny stosunek do problemów innych i tego, co dzieje się w jego środowisku;
    • nie popadł w konflikt z prawem;
    • przestrzega regulaminu: ucznia, biblioteki, szatni i pracowni;
    • ubiera się w sposób nie budzący zastrzeżeń;
    • nie używa środków odurzających, nie pije alkoholu, nie pali papierosów (warunki określone w statucie szkoły);
    • reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania i dąży do poprawy.
  1. Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z niżej wymienionych kryteriów:
    • wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
    • uchybia istotnym wymaganiom zawartym w regulaminie ucznia, biblioteki, szatni i pracowni, a stosowane wobec niego środki zaradcze nie dają pozytywnych rezultatów;
    • liczba godzin nieusprawiedliwionych przekracza 20 godzin lekcyjnych (3 dni zajęć szkolnych);
    • wagaruje;
    • spóźnia się na zajęcia;
    • nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań;
    • dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
    • charakteryzuje się brakiem podstawowych zasad kultury w relacjach z innymi, niewłaściwie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów; często bywa arogancki, agresywny i wulgarny;
    • wykazuje brak szacunku dla zdrowia własnego i innych;
    • niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
    • jego strój i wygląd jest niezgodny z obowiązującymi ucznia zasadami;
    • nie reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania.
  2. Ocenę naganną zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z wymienionych niżej kryteriów:
    • uchybia wymaganiom zawartym w regulaminie szkoły, biblioteki, szatni i pracowni;
    • ma nieusprawiedliwionych ponad 35 godzin lekcyjnych (tygodniowa liczba godzin lekcyjnych);
    • swoją kulturą osobistą budzi poważne zastrzeżenia;
    • dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
    • świadomie niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
    • naruszył bezpieczeństwo sieci komputerowych;
    • zastosowane środki zaradcze nie przynoszą żadnych rezultatów.