WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZESPOŁU SZKÓŁ W TRZEBUSCE
(PEŁNA WERSJA DOKUMENTU JEST DOSTĘPNA W SEKRETARIACIE SZKOŁY)
§2.
Ocenianie uczniów
- Oceny są jawne dla uczniów jak i dla rodziców.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela, nie jest karą ani nagrodą.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice mają prawo otrzymać do wglądu na terenie szkoły w obecności nauczyciela, który oceniał prace.
- Ocenianie ucznia z religii odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W ocenianiu obowiązują zasady:
1) zasada jawności ocen zarówno dla ucznia jak jego rodziców (opiekunów prawnych),
2) zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie; ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych,
3) zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie,
4) zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu,
5) zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen,
6) zasada otwartości – wewnątrzszkolne ocenianie podlega weryfikacji i modyfikacji
w oparciu o okresową ewaluację.
- Nauczyciel jest obowiązany na podstawie pisemnej opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Nauczyciel jest obowiązany równomiernie w trakcie półrocza zaplanować sposoby i formy oceniania oraz systematycznie oceniać postępy uczniów w nauce.
- W klasach I – III podsumowanie wyników nauczania dokonywane jest przynajmniej dwa razy w półroczu.
- Uczniowie nieobecni z powodów usprawiedliwionych na sprawdzianie mogą ubiegać się o możliwość pisania sprawdzianu w terminie ustalonym przez nauczyciela.
- Nauczyciel przechowuje prace klasowe uczniów do końca roku szkolnego.
- Uczniowi, który uzyskał cząstkową ocenę niedostateczną, przysługuje prawo do jej poprawy w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przy-padku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i informatyki.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych czy informatyki podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestnictwa w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
- W przypadku zwolnienia ucznia z ww. zajęć na okres uniemożliwiający jego sklasyfikowanie, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, „zwolniona”.
- Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.
- W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§4.
Oceny z zajęć edukacyjnych
- Kontrola postępów ucznia powinna umożliwić poznanie, czy i ile uczeń pamięta, rozumie, umie i potrafi, czy nastąpił przyrost wiedzy i umiejętności.
- Formami kontroli postępów ucznia w Zespole Szkół są:
- pytania zadawane uczniom w czasie lekcji,
- polecenia dawane uczniom,
- wypracowania, dyktanda, zadania, prace klasowe,
- sprawdziany nauczycielskie bądź wystandaryzowane testy osiągnięć szkolnych,
- obserwowanie uczniów w czasie zajęć dydaktycznych,
- szacowanie i wartościowanie wytworów pracy domowej uczniów,
- analiza notatek sporządzonych w zeszytach przedmiotowych,
- inne formy kontroli ustalone każdorazowo przez nauczyciela z uczniami danej klasy.
- Wszystkie sprawdziany wiadomości i umiejętności, lekcje powtórzeniowe, zadania klasowe, badania wyników nauczania wymagają powiadomienia uczniów z tygodniowym wyprzedzeniem oraz zapisania w terminarzu w dzienniku elektronicznym.
- Oceny ze sprawdzianów wiadomości i umiejętności, zadań klasowych oraz badań wyników nauczania należy zaznaczać w dzienniku elektronicznym kolorem czerwonym.
- Poszczególni nauczyciele samodzielnie określają formy, częstotliwość oraz narzędzia i zasady sprawdzania postępów ucznia, a także systematyczne informują o nich uczniów.
- Ilość sprawdzianów nie może być większa niż:
- 1 dziennie,
- 3 tygodniowo.
- Bieżące sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia może być realizowane w formie pisemnej, ustnej, ćwiczeń itp. i nie wymaga uprzedzenia ucznia o terminie przeprowadzania.
- Ustala się następujące nieprzekraczalne terminy oceniania prac pisemnych uczniów:
1) z języka polskiego – 2 tygodnie
2) z pozostałych przedmiotów nauczania – 1 tydzień
- Wszyscy nauczyciele zobowiązani są do sprawdzania pisemnych prac uczniów pod względem ortografii.
- Z przedmiotów nauczania poza językiem polskim i językami obcymi, błędy ortograficzne w pracach pisemnych ucznia pisanych w szkole, nie powinny mieć wpływu na ocenę dalszej pracy.
- Ustala się minimalną liczbę ocen cząstkowych dla ucznia w okresie z obowiązkowych przedmiotów nauczania na równą tygodniowej liczbie godzin dydaktycznych z danego przedmiotu powiększoną o dwa (2).
- Każdy uczeń ma prawo do ponownego pisania sprawdzianu wiadomości, poza badaniem wyników ucznia, w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Ponowne pisanie sprawdzianu przez ucznia zobowiązuje nauczyciela do wystawienia oceny bez względu na jej wysokość.
- Wystawiona ocena z ponownego pisania sprawdzianu nie unieważnia oceny wystawionej poprzednio.
- W klasach I – III oceną klasyfikacyjną śródroczną i roczną jest ocena opisowa. Ocena odzwierciedla poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się.
- Bieżące ocenianie ucznia w klasach I – III dokonywane jest oceną cyfrową według niżej wymienionej skali sześciostopniowej (1 – 6):
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
– posiada wiadomości odpowiadające pełnym wymaganiom programowym dla
danego poziomu nauczania,
– twórczo i samodzielnie rozwija uzdolnienia i zainteresowania,
– rozwiązuje samodzielnie złożone zadania i nietypowe problemy.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,
– przejawia inwencję własną,
– rozwiązuje samodzielnie zadania i problemy, popełnia sporadycznie błędy.
- c) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,
– samodzielnie rozwiązuje proste zadania i problemy,
– zdarza mu się popełniać błędy.
- d) Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,
– samodzielnie rozwiązuje proste zadania i problemy,
– podczas pracy potrzebuje pomocy nauczyciela,
– często popełnia błędy.
- e) Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– posiada wiadomości i umiejętności odpowiadające wymaganiom w danej edukacji,
– rozwiązuje z pomocą nauczyciela proste zadania i problemy.
- f) Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
– nie opanował wiadomości i umiejętności z danego obszaru edukacji,
– nie potrafi samodzielnie rozwiązać najprostszych zadań i problemów.
- Ocena cyfrowa wspomaga ocenianie opisowe. Pozwala na bieżące ocenianie postępów ucznia. Umożliwia analizę osiągnięć edukacyjnych na poziomie klasy. Daje uczniowi informację o rezultatach jego pracy, motywuje do wysiłku. Ocenianie cyfrowe występuje w formie słownej lub pisemnej w zeszycie ucznia lub karcie pracy, w skali sześcio-stopniowej (1–6) w dzienniku.
- Ocenianie w klasach IV-VIII.
Uczniowie klas IV – VIII oceniani są w sześciostopniowej skali cyfrowej:
- stopień celujący (cel) 6
- stopień bardzo dobry (bdb) 5
- stopień dobry (db) 4
- stopień dostateczny (dst) 3
- stopień dopuszczający (dop) 2
- stopień niedostateczny (ndst) 1
W przypadku wystawienia bieżących ocen cząstkowych można dodatkowo wpisywać obok ocen znaki „+” oraz „np.” (uczeń nieprzygotowany). Przewiduje się również stawianie samych plusów lub minusów – szczegółowe kryteria określają przedmiotowe sposoby oceniania.
- Kryteria oceny osiągnięć dydaktycznych ucznia:
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
– rozwiązuje samodzielnie złożone i trudne problemy gwarantujące pełne opanowanie podstawy programowej,
– podejmuje działania z własnej inicjatywy wynikające z indywidualnych zainteresowań.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
– potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: opanował poziom wymagań dopełniających, czyli:
– poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności,
– rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań
podstawowych, czyli:
– opanował wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie;
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań koniecznych, czyli:
– opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające świadome korzystanie z lekcji,
– rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne o elementarnym stopniu trudności;
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował poziomu wymagań
koniecznych.
- Prace pisemne uczniów kl. IV – VIII mogą być oceniane w skali procentowej.
- Dopuszcza się ocenianie prac pisemnych w systemie punktowym, który należy przed wpisaniem oceny do dziennika zamienić na obowiązującą skalę ocen, stosując następujące przeliczniki procentowe ogólnej liczby punktów możliwych do zdobycia:
0-19% pkt. – niedostateczny (1)
20-29% pkt. – plus niedostateczny (+1)
30-39% pkt. – dopuszczający (2)
40-49% pkt. – plus dopuszczający (+2)
50-59 % pkt. – dostateczny (3)
60-69% pkt. – plus dostateczny (+3)
70-79% pkt. – dobry (4)
80-89%pkt. – plus dobry (+4)
90-94% pkt. – bardzo dobry (5)
95-99% pkt. – plus bardzo bobry (+5)
100% pkt. – celujący (6)
- Oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.
§5.
Kryteria ocen zachowania uczniów
- Półroczną i końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca, biorąc pod uwagę:
- samoocenę ucznia – w oparciu o kartę samooceny;
- opinię o uczniu wyrażoną przez nauczycieli uczących w danej klasie;
- opinię klasy.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- nieobecne godziny usprawiedliwione;
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- W przypadku przekroczenia progów godzin nieusprawiedliwionych ocena może zostać podniesiona najwyżej o jeden stopień, jeżeli uczeń spełnia co najmniej jeden punkt wymieniony w kryteriach na podwyższoną ocenę z zachowania.
- Uczniowi, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- O planowanej ocenie wychowawca powiadamia ucznia najpóźniej na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
- Końcoworoczna ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać postawę ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę bardzo dobrą. To uczeń, który:
- jest wzorem systematyczności, punktualności i sumienności;
- rozwija swoje zainteresowania co przejawia się uczestnictwem w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach sportowych lub innych formach aktywności na terenie szkoły i poza nią;
- stanowi wzór kulturalnego zachowania;
- nie ma godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień (nie uwzględnia się spóźnień wynikających ze zdarzeń losowych);
- jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżnia się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą; podejmuje aktywne działania zmierzające do pomocy innym;
- jest wolontariuszem;
- działa w organizacjach młodzieżowych, np. harcerstwie;
- rozwija tradycje szkoły.
- Jeżeli uczeń wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę dobrą, może uzyskać ocenę bardzo dobrą Otrzymuje ją uczeń, który dodatkowo:
- przestrzega wszystkich zasad regulaminu szkolnego;
- nieobecności ma usprawiedliwione w terminie;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 5 godzin lekcyjnych;
- nie spóźnia się na zajęcia;
- cechuje go nienaganna kultura osobista w zachowaniu i kultura słowa;
- jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego, wyróżniając się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą;
- godnie reprezentuje szkołę, troszczy się o jej dobre imię i opinię;
- jest rzetelny, zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, szlachetny, koleżeński, życzliwy, wrażliwy, chętny do pomocy, tolerancyjny, szanuje innych, nie jest obojętny na zło;
- jego postawa jest godna naśladowania.
- Ocenę dobrą zachowania uzyskuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki na ocenę poprawną, a dodatkowo:
- rzetelnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
- systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 10 godzin lekcyjnych;
- włącza się w życie klasy i szkoły, jednak często nie jest to działanie z jego inicjatywy;
- wyróżnia się kulturą osobistą, właściwą postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
- jest życzliwy i uczynny w stosunku do kolegów;
- nosi stosowny do miejsca strój i jego sposób ubierania nie budzi żadnych zastrzeżeń;
- nie ulega nałogom i nie używa środków odurzających.
- Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, jeśli:
- ma pozytywny stosunek do nauki;
- wypełnia podstawowe obowiązki szkolne;
- na ogół dobrze wywiązuje się ze swoich zadań;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 20 godzin lekcyjnych;
- nie wagaruje, w zasadzie nie ma pojedynczych godzin nieusprawiedliwionych, zwłaszcza z tych samych przedmiotów;
- sporadycznie spóźnia się na zajęcia;
- nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły lub czyni to niechętnie, tylko na wyraźne polecenie nauczyciela;
- nie narusza bezpieczeństwa sieci komputerowych;
- poprawnie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów;
- szanuje mienie szkolne, społeczne i mienie kolegów (naprawia szkody materialne wyrządzone na skutek nieprzestrzegania regulaminu ucznia);
- nie jest arogancki i wulgarny w słowach i uczynkach wobec innych członków społeczności szkolnej, jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń;
- wykazuje najczęściej obojętny stosunek do problemów innych i tego, co dzieje się w jego środowisku;
- nie popadł w konflikt z prawem;
- przestrzega regulaminu: ucznia, biblioteki, szatni i pracowni;
- ubiera się w sposób nie budzący zastrzeżeń;
- nie używa środków odurzających, nie pije alkoholu, nie pali papierosów (warunki określone w statucie szkoły);
- reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania i dąży do poprawy.
- Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z niżej wymienionych kryteriów:
- wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
- uchybia istotnym wymaganiom zawartym w regulaminie ucznia, biblioteki, szatni i pracowni, a stosowane wobec niego środki zaradcze nie dają pozytywnych rezultatów;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych przekracza 20 godzin lekcyjnych (3 dni zajęć szkolnych);
- wagaruje;
- spóźnia się na zajęcia;
- nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań;
- dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
- charakteryzuje się brakiem podstawowych zasad kultury w relacjach z innymi, niewłaściwie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów; często bywa arogancki, agresywny i wulgarny;
- wykazuje brak szacunku dla zdrowia własnego i innych;
- niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
- jego strój i wygląd jest niezgodny z obowiązującymi ucznia zasadami;
- nie reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania.
- Ocenę naganną zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z wymienionych niżej kryteriów:
- uchybia wymaganiom zawartym w regulaminie szkoły, biblioteki, szatni i pracowni;
- ma nieusprawiedliwionych ponad 35 godzin lekcyjnych (tygodniowa liczba godzin lekcyjnych);
- swoją kulturą osobistą budzi poważne zastrzeżenia;
- dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
- świadomie niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
- naruszył bezpieczeństwo sieci komputerowych;
- zastosowane środki zaradcze nie przynoszą żadnych rezultatów.