Procedury postępowania w przypadku niszczenia mienia szkoły
- Gdy nauczyciel lub pracownik szkoły zauważy, że uczeń niszczy mienie szkoły, zobowiązany jest:
- zapobiec niszczeniu mienia,
- powiadomić wychowawcę klasy oraz dyrektora szkoły.
- Wychowawca klasy informuje rodziców (prawnych opiekunów) o zaistniałym zdarzeniu i przeprowadza rozmowę z uczniem i rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzenia.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ponoszą koszty lub naprawiają zniszczone mienie.
- Zaistniałe zdarzenie zostaje odnotowane w dzienniku przez wychowawcę klasy.
Procedury postępowania w przypadku, gdy uczeń zgłasza złe samopoczucie
- Nauczyciel uczący przeprowadza rozmowę z uczniem na temat objawów złego samopoczucia, okoliczności, które mogły mieć na nie wpływ.
- W sytuacjach nagłych (np. utrata przytomności, krwotok, poważny uraz) nauczyciel wzywa pogotowie i zawiadamia rodziców oraz dyrekcję szkoły.
- W przypadku lżejszych obrażeń (skaleczenie, ból głowy, brzucha) sam zaopatruje ranę lub powiadamia rodziców.
- Nauczyciel nie może podawać dziecku żadnych leków, bez uzgodnienia z rodzicami.
- Nauczyciel obserwuje stan zdrowia dziecka, a w sytuacjach, gdy opiekę nad uczniem przejmują inni nauczyciele, informuje ich o jego złym samopoczuciu.
- Jeżeli zły stan zdrowia ucznia przedłuża się lub pogarsza, uniemożliwiając udział w lekcjach, nauczyciel zawiadamia rodziców i ustala formę powrotu ucznia do domu.
- W nagłej sytuacji nauczyciel powinien wezwać do pomocy innych pracowników szkoły. Nie może pozostawić ucznia oraz klasy bez opieki.
Procedury postępowania w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk lub inny środek psychoaktywny powinien podjąć następujące kroki:
- Nauczyciel, zachowując środki ostrożności, zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji, próbuje (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
- Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, który wzywa policję.
- Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i szczegóły dotyczące zdarzenia.
Procedury postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk lub inny środek psychoaktywny, powinien podjąć następujące kroki:
- Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy oraz dyrektora szkoły.
- Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), a także innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją.
- Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
- W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły po wezwaniu rodziców (prawnych opiekunów) wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
- Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając notatkę w zeszycie uwag.
Procedury dotyczące zwalniania ucznia z zajęć lekcyjnych i usprawiedliwiania nieobecności
- Wychowawca jest odpowiedzialny za terminowe rozliczanie uczniów za nieobecności.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia odpowiedzialny jest za rzetelne odnotowanie nieobecności ucznia na zajęciach.
- W przypadku nieobecności trwającej dłużej niż 7 dni rodzic ma obowiązek skontaktować się z wychowawcą w celu wyjaśnienia przyczyn. W przypadku braku kontaktu, wychowawca zobowiązany jest do podjęcia działań w celu wyjaśnienia sytuacji.
- Obowiązkiem wychowawcy jest miesięczne rozliczenie frekwencji swoich wychowanków.
- Usprawiedliwienie nieobecności winno mieć formę pisemną w zeszycie usprawiedliwień lub ustną (rozmowa telefoniczna, spotkanie osobiste).
- Usprawiedliwienie pisemne powinno zawierać:
- datę usprawiedliwionej nieobecności,
- wymiar (w dniach lub godzinach) w przypadku nieobecności na części zajęć,
- przyczynę,
- wyraźny podpis osoby wystawiającej usprawiedliwienie.
- Rodzice /prawni opiekunowie/ mają obowiązek usprawiedliwienia każdej nieobecności dziecka po przyjściu do szkoły w terminie 14 dni. Po tym terminie nieobecności będą uznawane przez wychowawcę za nieusprawiedliwione.
- Ucznia z lekcji może zwolnić:
- za zgodą dyrektora szkoły / pisemną zgodą rodziców/ – nauczyciel (w przypadku uczniów, którzy zostają pod opieką i reprezentują szkołę w trakcie zawodów sportowych, olimpiad, konkursów itp.) lub w przypadku nieobecności wychowawcy,
- za zgodą wychowawcy klasy w przypadku prośby rodzica z rzeczowym uzasadnieniem zwolnienia, z czytelnym podpisem i datą wystawienia.
- W przypadku zwolnienia z zajęć ucznia reprezentującego szkołę, w dzienniku wychowawca wpisuje „zw” i przyjmuje przy wyliczeniu frekwencji, że uczeń był obecny na zajęciach. W pozostałych przypadkach wpisuje się nieobecność usprawiedliwioną.
Procedury postępowania nauczycieli w przypadku kradzieży
- W przypadku uzyskania informacji, że uczeń jest sprawcą kradzieży, nauczyciel powinien przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy oraz dyrektorowi szkoły.
- Wychowawca przeprowadza rozmowę z podejrzanym uczniem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
- Wychowawca w obecności innej osoby (dyrektora lub nauczyciela innego przedmiotu) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał skradzioną rzecz.
- Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani plecaka ucznia.
- W przypadku, gdy uczeń mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi skradzionej rzeczy, dyrektor szkoły po wezwaniu rodziców (prawnych opiekunów) wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną rzecz.
- Zaistniałe zdarzenie zostaje odnotowane w zeszycie uwag.
Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa
Nauczyciel lub pracownik szkoły, który jest świadkiem agresywnego zachowania uczniów (bójka, pobicie, wypadek) jest zobowiązany do:
- Natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację, tzn.:
- rozdzielenia uczniów i odizolowania sprawcy od ofiary;
- zgłoszenia faktu wychowawcy klasy, a w przypadku jego nieobecności – dyrektorowi;
- w razie wypadku natychmiastowego powiadomienia dyrektora szkoły;
- udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu, jeśli takiej wymaga;
- w sytuacjach zagrażających zdrowiu – wezwania karetki pogotowia /zawiadomienia rodzica.
- Wychowawca przeprowadza rozmowę o charakterze ostrzegawczym z uczniem bądź uczniami biorącymi udział w zdarzeniu agresywnym, celem ustalenia przyczyn – konfrontacja zdarzenia.
- Wychowawca natychmiast wzywa do szkoły rodziców uczniów (zarówno sprawcy jak i ofiary).
- Z rozmowy z uczniem i rodzicem wychowawca sporządza notatkę, którą podpisuje zarówno uczeń jak i rodzic, a następnie uczeń, który dopuścił się zachowania agresywnego otrzymuje uwagę do dziennika z możliwością obniżenia oceny z zachowania.
- W przypadku poważnego naruszenia nietykalności osobistej dyrektor szkoły zgłasza sprawę agresji fizycznej na policję celem wyciągnięcia konsekwencji prawnych wobec agresora.
Procedury postępowania w przypadku stwierdzenia, że uczeń pali papierosy
- W przypadku, gdy na terenie szkoły nauczyciel zauważy, że uczeń pali papierosy, powinien powiadomić wychowawcę klasy.
- Wychowawca klasy informuje o zdarzeniu rodziców ucznia (prawnych opiekunów).
- Uczeń, u którego po raz pierwszy stwierdzono palenie papierosów na terenie szkoły otrzymuje upomnienie odnotowane w zeszycie uwag.
- Uczeń ponownie łamiący zakaz palenia papierosów otrzymuje uwagę do dziennika, która w sposób bezpośredni wpływa na ocenę z zachowania.
- Uczeń nagminnie łamiący zakaz palenia papierosów zostaje zgłoszony na policję przez dyrektora szkoły.
Procedury dotyczące przynoszenia i korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych i multimedialnych przez uczniów Zespołu Szkół w Trzebusce
- Każdy uczeń Zespołu Szkół w Trzebusce ma prawo w trakcie pobytu w szkole korzystać z telefonu stacjonarnego znajdującego się w sekretariacie szkoły, aby skontaktować się z rodzicem lub opiekunem w ważnej sprawie.
- Uczeń ma również prawo do posiadania osobistego telefonu komórkowego, wyłączonego w trakcie pobytu w szkole.
- Wszystkich uczniów obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych i multimedialnych w czasie pobytu w szkole.
- W sytuacjach wyjątkowych i uzasadnionych uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego za zgodą nauczyciela bądź pracownika szkoły i w jego obecności.
- Uczniowie mogą korzystać z telefonu komórkowego podczas wycieczek szkolnych, realizacji projektów, zawodów sportowych, a na dodatkowych zajęciach edukacyjnych za zgodą nauczyciela.
Postępowanie wobec ucznia łamiącego zasady korzystania z telefonów oraz innych urządzeń elektronicznych i multimedialnych na terenie szkoły, podczas zajęć pozalekcyjnych, wycieczek itp.
- Naruszenie zakazu korzystania z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych i multimedialnych skutkuje odebraniem telefonu (po uprzednim wyłączeniu) przez nauczyciela.
- Nauczyciel zwraca telefon wyłącznie rodzicom lub prawnym opiekunom ucznia. Zapoznaje z sytuacją i poucza o konsekwencjach związanych z naruszeniem prywatności uczniów i pracowników szkoły.
Używanie telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych i multimedialnych oraz korzystanie z nich w celu zaszkodzenia drugiej osobie.
Gdy nauczyciele zauważą sytuację dotyczącą możliwości szkodzenia drugiej osobie, powinni:
- Zobowiązać ucznia do złożenia wyłączonego telefonu lub urządzenia do sekretariatu szkoły.
- Przekazać wychowawcy informację o możliwości popełnienia czynu karalnego.
Interwencja wychowawcy:
2.1. zawiadomienie o zajściu rodzica, wezwanie go do szkoły,
2.2. przejrzenie treści telefonu (w obecności ucznia – właściciela telefonu oraz jego rodzica),
2.3. rozmowa z uczniami, biorącymi udział w zdarzeniu,
2.4. powiadomienie o wydarzeniu rodziców pozostałych uczniów biorących udział w zajściu,
2.5. ustalenie kary dla właściciela telefonu/uczestników zajścia w porozumieniu z dyrekcją szkoły,
2.6. w klasach, których dotyczyło zdarzenie – przeprowadzenie lekcji na temat konsekwencji przemocy i sposobów zapobiegania agresji.
- W sytuacji, gdy zdarzenie spowodowało poważne konsekwencje typu: uszczerbek na zdrowiu, podważyło dobre imię ofiary, szkoła powiadamia o zdarzeniu Policję. Ostateczną decyzję w powyższej sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
- W przypadku powtarzającego się łamania procedury o używaniu telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego, multimedialnego na terenie szkoły dyrektor po konsultacji z wychowawcą może uznać takie zachowanie za przejaw demoralizacji i obniżyć uczniowi ocenę zachowania.
Procedury postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków psychoaktywnych
W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków psychoaktywnych, powinien podjąć następujące kroki:
- Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy oraz dyrektora szkoły.
- Odizolowuje ucznia od reszty klasy. Ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, ale pod opieką innego nauczyciela, jeśli sam nie może przejąć nad nim opieki.
- Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.
- Zawiadamia o tym fakcie rodziców ucznia (prawnych opiekunów), których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice (prawni opiekunowie) odmawiają odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji – decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Dyrektor szkoły zawiadamia Komisariat Policji w Sokołowie Młp., gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób.
- W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych – na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców (prawnych opiekunów) oraz sąd rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.
- Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego.
- Spożywanie alkoholu na terenie szkoły przez ucznia, który ukończył 17 lat, stanowi wykroczenie z art. 431 ust. 1 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Należy o tym fakcie powiadomić policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tej instytucji.
- Zaistniałe zdarzenie zostaje odnotowane w dzienniku przez wychowawcę klasy.
Procedury postępowania wobec przemocy domowej
- Nauczyciel podejrzewający, że dziecko jest ofiarą przemocy, zobowiązany jest do powiadomienia dyrektora szkoły.
- Wychowawca ma obowiązek przeprowadzić rozmowę z uczniem i jego rodzicami lub prawnymi opiekunami w celu wyjaśnienia sytuacji.
- W przypadku powtarzających się sygnałów, mogących świadczyć o przemocy, dyrektor szkoły powiadamia Sąd Rodzinny.
- Nauczyciel podejrzewający, że dziecko jest ofiarą przemocy, musi być ostrożny w swych ocenach, kierować się zdrowym rozsądkiem, rozwagą i dyskrecją.
- Sygnały świadczące i wskazujące, że dziecko może być ofiarą przemocy:
- powtarzające się obrażenia, ślady po uderzeniach, siniaki,
- zaniedbany wygląd,
- nadmiernie agresywne zachowanie,
- bierność, nieśmiałość,
- kłopoty w nauce,
- ssanie kciuka,
- obgryzanie paznokci,
- strach przed dorosłymi,
- płaczliwość,
- izolacja,
- problemy emocjonalne,
Procedury postępowania w przypadku wagarowania
- Gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń wagaruje, zobowiązany jest do poinformowania wychowawcy klasy oraz dyrektora szkoły.
- Wychowawca klasy informuje telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
- Gdy nikt nie podnosi słuchawki:
- sprawę należy wyjaśnić w pierwszym dniu pojawienia się ucznia w szkole.
- Rozmowa z rodzicem:
- wezwanie rodzica do szkoły w celu wyjaśnienia sytuacji lub poznania przyczyn wagarowania,
- usprawiedliwienie godziny lub wpisanie godziny nieusprawiedliwionej.
- Zaistniałe zdarzenie zostaje odnotowane w zeszycie uwag.
- Gdy nikt nie podnosi słuchawki:
Procedury postępowania gdy uczeń samowolnie opuści teren szkoły
- W przypadku, gdy nauczyciel stwierdzi, że uczeń samowolnie opuścił szkołę, zobowiązany jest:
- a) powiadomić wychowawcę oraz dyrektora szkoły,
- b) powiadomić rodziców.
- Dyrektor szkoły zawiadamia policję, która wszczyna poszukiwania dziecka.
- Wychowawca klasy ma obowiązek przeprowadzić rozmowę z uczniem i rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu wyjaśnienia sytuacji.
- Zaistniałe zdarzenie zostaje odnotowane w zeszycie uwag